Preventie en professionalisering
Door op basisscholen structureel preventief in te zetten op weerbaarheid, kunnen we kinderen op tijd helpen om zichzelf te beschermen, gezonde keuzes te maken, positieve relaties op te bouwen en het nodige zelfvertrouwen hiervoor te ontwikkelen. Dit zijn vaardigheden voor het leven en daar kunnen ze op terug vallen in verschillende aspecten van hun leven.
Juist door in het basisonderwijs preventie te normaliseren, maakt dat we echt vroegtijdig kunnen signaleren en ingrijpen. Daarmee bevordert preventie de gezondheid van kinderen, het algehele welzijn en creëren we een veilige schoolomgeving voor ieder kind. Hiermee leggen we een basis voor een gezonde ontwikkeling, zowel op school als in hun verdere leven.
Daarnaast richt het Marietje Kessels Project zich in de groepen zeven en acht op het geven van voorlichting en trainingen aan kinderen en ouders, over het herkennen en voorkomen van kindermishandeling. Daarbij draait het in eerste instantie over het vergroten van de bewustwording en handelingsmogelijkheden zoals hulp vragen of het herkennen van gevoelens.
Hierbij is een belangrijk aspect van het Marietje Kessels Project dat het zich richt op kinderen in de basisschoolleeftijd, wat een cruciale leeftijd is voor preventie van bijvoorbeeld seksueel misbruik.
Het ligt dan ook voor de hand om kinderen via de school te bereiken met preventieve activiteiten zoals deze voorlichting en lessen over kindermishandeling. De school is voor kinderen een vertrouwde plek, waar zij zich vrij voelen hierover in gesprek te durven gaan. Dat gevend geven de kinderen zelf ook aan: ze vinden de school, de meest geëigende plek om te praten over kindermishandeling.
Iedere weerbaarheidstrainer beoefent bij ons een ambacht, een vak apart. Dat is absoluut een betekenisvol beroep, wij prijzen ons dan ook gelukkig dat wij dit geweldige vak dagelijks met passie en bevlogenheid mogen uitoefenen. Gezien hun ruime praktijk ervaring, beschikken de MKP trainers over een enorme hoeveelheid kennis en expertise op het gebied van psycho-sociale weerbaarheid en kinderontwikkeling. Ze kunnen dan ook op enorm veel verschillende manieren insteken en de juiste strategieën toepassen die nodig zijn om de weerbaarheid van kinderen te vergroten.
Daarbij voelen wij tevens de verantwoordelijkheid om gezamenlijk een wezenlijke bijdrage te leveren aan de professionalisering van het vak weerbaarheidstrainer. Dit doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met onze partners binnen het sociaal domein, gemeenten, opleidingsinstituten en alle betrokken basisscholen.
Met al deze professionals werken we continu aan de doorontwikkeling van de methodiek. Hiervoor ondersteunt en faciliteert stichting Vechterweerd onderzoek en kennisinnovatie om zodoende de kwaliteit en de onderbouwing van de weerbaarheidstrainingen te verbeteren.
Weerbaarheid is altijd in ontwikkeling geweest en al helemaal geen vaststaand begrip. Onderzoek de laatste jaren heeft veel meer inzicht gegeven in op wat werkt en wat je beter niet kunt doen in trainingen. Zo is bijvoorbeeld psycho-educatie belangrijker gebleken dan dat men eerst dacht, dit om het bewustzijn te vergoten. Stichting Vechterweerd heeft de afgelopen jaren actief bijgedragen aan meerdere onderzoeken en organiseert uitwisselingsbijeenkomsten voor partners op de basisscholen. Hierdoor blijft de kennis op pijl en de aandacht scherp.